Foto av grønne skipspiper.

«We are green» kan man læse på de tre nymalede grønne piber, som står på rad og række på topdækket af MS Stavangerfjord. Årsagen er ganske enkelt, at selskabet med dette håber på at nå ud med budskabet om, at de er bevidste om deres klimaansvar.

– At vi sejler med næsten 50% lavere CO2-udslip end branchegennemsnittet, har længe været underkommunikeret, og vi synes, at det er på tide at lave en visuel ændring, som alle kan se. Siden farven grøn signalerer miljøvenlighed, faldt det os helt naturligt at male piberne grønne, siger Rickard Ternblom, koncernchef i Fjord Line.

Sejler på grøn gas siden 2013

MS Stavangerfjord er det første og største passagerskib i verden, som drives af miljøvenlig naturgas. Det har hun gjort, siden hun blev sat i drift for Fjord Line i sommeren 2013. Det samme gælder for søsterskibet MS Bergensfjord, som blev en del af Fjord Lines flåde i 2014. Piberne på MS Bergensfjord bliver malet, når hun skal i dok til marts.

– Skibene skåner tilsammen miljøet for op til 60% CO2-udslip og cirka 81% NOx-udslip, fortæller Ternblom.

Mere til gæsterne på dæk 10

I tillæg til at have malet piberne på MS Stavangerfjord grønne, sker der også store ændringer både ude og inde på skibets øverste dæk. Indendørs er et helt nyt loungeområde, kaldet Sky Bar, i færd med at tage sin form.

– Vi ønsker at endnu flere gæster finder vej op på dæk 10 for at nyde udsigten og hele overfarten. Netop derfor er vi i gang med at lave disse ændringer, siger Ternblom.

Der er også lavet en ny bar, hvorfra personalet om bord kan betjene gæsterne både ude og inde på samme tid. Det vil sige, at en del af baren er indendørs, mens den anden del af baren er ude – meget smart! Herfra kan gæsterne bestille både mad og drikke. Baren er endnu ikke helt færdigbygget. Men i løbet af marts vil alt være klart.

Kontaktperson:

Rickard Ternblom, konsernsjef i Fjord Line, tlf.: +47 952 09 388

Fjord Line blev grundlagt i 1993 og er i dag Norges næststørste færgerederi i international passager- og godstrafik mellem Danmark, Norge og Sverige med en markedsandel på 20 %.

Vi er et ungt rederi, som er vokset meget de sidste år ved at introducere nye, moderne skibe til vores flåde, udvide vores rutenetværk og ved at give vores gæster og fragtkunder exceptionel service og værdi for pengene. Fjord Line er bygget på sunde værdier. Alt, hvad vi gør, er præget af handlekraft, ansvar, respekt og engagement. Selskabet beskæftiger cirka 700 fuldtidsansatte og transporterer årligt over 1,2 millioner passagerer.

Vores fire skibe opererer på fem færgeruter mellem Danmark, Norge og Sverige. Udover passagertrafik tilbyder vi også fragt af erhvervskøretøjer og varer. Rickard Ternblom har ledet selskabet siden 1. januar 2015, hvor han tog over som CEO.

Offentliggjort: 31. januar 2020 14:42