– Vi er godt fornøyd med tredje kvartal og resultatene så langt i år. Alle de tre rutene gjør det bedre og stadig flere setter pris på å reise med den yngste og mest moderne flåten innen cruisefergesegmentet i Europa, sier Rickard Ternblom, konsernsjef i Fjord Line AS.

Går mot rekordår

Fra januar til og med september økte antallet passasjerer med 9 prosent sammenlignet med samme periode i 2015. Omsetningen økte med 25 prosent. Den viktige godstrafikken økte med 11 prosent etter en særlig sterk vekst i tredje kvartal. Bookingene for resten av 2016 er også bedre enn de var på samme tid i fjor.

– Omsetningen for 2016 kommer til å bli den beste i selskapets historie, og det kommer også til å bli en kraftig resultatforbedring sammenlignet med i fjor. Alle våre fire skip kan vise til vekst og det var en historisk milepæl for oss da vi allerede i september markerte at vi hadde fraktet mer enn en million gjester, sier Ternblom.

Sterkt vekst på Sandefjord–Strømstad

Etter at Fjord Line fikk bedre rutetider på linjen mellom Sandefjord og Strømstad for et år siden har selskapet hatt en markert vekst i passasjerantallet på denne ruten. I tredje kvartal var økningen på hele 18 prosent mot samme kvartal i fjor.

– Vi jobbet hardt for å få bedre rutetider og således et bedre cruiseprodukt til våre gjester. Nå viser omsetningstallene og kundeundersøkelsene at passasjerene er svært godt fornøyde. Vi kommer til å fortsette å investere i denne ruten. Sandefjord har alltid vært viktig for oss og kommer til å bli enda viktigere fremover, sier Ternblom.

Også taxfreesomsetningen øker.

– Vi har i løpet av året tatt over driften av taxfreebutikkene om bord i skipene. Tidligere var det et annet selskap som drev disse for oss. Omleggingen har ført til et bedre produkt for gjestene og høyere omsetning per passasjer, sier Ternblom.

Nytt marked på Vestlandet

Fjord Line mottok 1. januar i år tillatelse til å frakte innenriks passasjerer og gods på strekningen mellom Bergen og Stavanger. Dette har åpnet et helt nytt marked på Vestlandet.

– Politikerne ønsker å flytte godstrafikk fra veien til sjøen fordi det er god miljøpolitikk. De to cruisefergene på denne strekningen er begge utstyrt med drivstoffeffektive LNG-motorer, noe som medfører at utslipp av miljøskadelige stoffer er tilnærmet null. På sikt kommer denne ruten til å avlaste veitrafikken på denne strekningen betydelig, noe som er bra både for miljøet og for veisikkerheten, sier Rickard Ternblom i Fjord Line AS.

Fakta om Fjord Line

Fjord Line er et moderne rederi som tilbyr trygg og behagelig sjøtransport mellom Norge, Danmark og Sverige. Rederiet er i kraftig vekst som følge av nye skip og et utvidet tilbud til passasjerer og godstransportører.

I tillegg til passasjertrafikk har Fjord Line god kapasitet på frakt av alle typer nyttekjøretøy og gods, som håndteres av rederiets cargoavdelinger i Norge og Danmark.

Fjord Line ble startet i 1993 og har i dag om lag 750 ansatte. Av dem arbeider 300 i landorganisasjonene i Bergen, Stavanger, Egersund, Langesund, Kristiansand, Sandefjord, Strømstad og Hirtshals, mens 450 er sjøansatte på helårsbasis. Bemanningen øker med om lag 150 medarbeidere i sommerhalvåret.

Den første av Fjord Lines to nye cruiseferger, MS Stavangerfjord, ble satt i drift i juli 2013. Søsterskipet MS Bergensfjord hadde sin første seiling i mars 2014. Med daglige avganger året rundt trafikkerer skipene linjene mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals og mellom Hirtshals og Langesund.

En ny linje mellom Sandefjord og Strømstad ble åpnet 20. juni 2014. På denne strekningen gjør en modernisert MS Oslofjord to rundturer hver dag hele året.

I sommerhalvåret går også den hurtiggående katamaranen HSC Fjord Cat på ekspresslinje mellom Kristiansand og Hirtshals.

Publisert: 08. november 2016 13:15