Fjord Line er med det i god rute til å starte rutetrafikk på strekningen Kristiansand-Hirtshals som planlagt – til sommersesongen 2020 – med en katamaran som vil gi både bedre kapasitet og komfort.

– For oss som lever og ånder for skip og sjøfart, er det få ting som slår følelsen av noe nytt som er på gang. Vi gleder oss til å følge utviklingen framover, sier konsernsjef Rickard Ternblom i Fjord Line.

Mer komfort og teknologi

Med den nye katamaranen dobler Fjord Line kapasiteten på den raskeste veien mellom Norge og Danmark, samtidig som reisetiden på 2 timer og 15 minutter forblir uforandret. Det australske verftet skal bygge en hurtiggående katamaran med vesentlig bedre komfort og klare miljømessige gevinster sammenlignet med dagens katamaran HSC «Fjord Cat».

Butikken om bord blir dobbelt så stor og gjestene vil kunne velge i tre spennende matkonsepter. Fjord Line utforsker også hvordan teknologiske løsninger kan være med på å forbedre gjesteopplevelsen, for eksempel matserveringen om bord.

– Dette blir et helt nytt fergekonsept i det norske og danske markedet, forsikrer Ternblom.

God utvikling for ruten Kristiansand-Hirtshals

Fra 2014 til 2016 vokste Fjord Line med 26.000 passasjerer og 7.400 biler på ruten mellom Kristiansand og Hirtshals. I 2016 fraktet rederiet 213.000 passasjerer på ruten, fordelt på 576 seilinger.

Med den nye katamaranen blir Fjord Line også en aktør på fraktmarkedet mellom Sør-Norge og Nord-Danmark.

Teknisk informasjon om skipet (HSC Fjord Cat i parentes):

• Lengde 109m (91m)
  • Bredde 30,5m (26m)
  • Dybde under vannlinjen 3,8m (3,8m)
  • Maks passasjerer 1.200 (676)
  • Maks antall biler 410 (200)
  • Frakt >500LM (lane meters) (0 m)
  • Fart 40 knop (40 knop)
  • Overfartstid 2h15min (2h 15min)

For ytterligere kommentarer, kontakt:

Rickard Ternblom, konsernsjef i Fjord Line AS, mobil: 952 09 388

Fjord Line ble grunnlagt i 1993 og er i dag Norges nest største fergerederi i internasjonal passasjer- og godstrafikk mellom Norge, Sverige og Danmark med en markedsandel på 20%.

Vi er et ungt fergeselskap som har vokst mye de siste årene ved å introdusere nye moderne skip til flåten vår, utvide rutetilbudet vårt og ved å gi gjestene og fraktkundene våre eksepsjonell service og verdi for pengene. Fjord Line er bygget på sunne verdier. Alt vi gjør er preget av handlekraft, ansvar, respekt og engasjement. Selskapet sysselsetter rundt 700 årsverk og transporterer årlig i overkant av 1,3 millioner passasjerer.

De fire skipene våre opererer på fem fergeruter mellom Norge, Sverige og Danmark. I tillegg til passasjertrafikk tilbyr vi også frakt av nyttekjøretøy og gods. Rickard Ternblom har ledet selskapet siden 1. januar 2015, da han tok over som konsernsjef.

Publisert: 16. mars 2018 12:00