Driftsresultatet (justert EDITDA) ble 307,4 MNOK – en resultatforbedring på hele 52,6% fra 2016 og en vekst på nær 350 MNOK fra 2013. Omsetningen endte på 1.359 MNOK, mot 1.169,4 i 2016. Fjord Line kan i tillegg rapportere om sterk økning i antallet passasjerer (1.278.842), biler (385.831) og fraktenheter (60.435).

– Alle nøkkeltall forteller at selskapet som helhet forsetter å utvikle seg i riktig retning. Vi har gjennomført en viktig snuoperasjon som tilfører en helt annen styrke og stabilitet til selskapet, sier konsernsjef Rickard Ternblom.

Sterk vekst på flere ruter

Fjord Lines fem fergeruter er alle i vekst, og særlig Sandefjord-Strømstad og Hirtshals-Langesund hadde god utvikling i 2017.

– 2017-resultatene danner et godt grunnlag for fortsatt vekst. Det passer bra, ettersom vi går nye år med kraftig ekspansjon i møte. I 2020 settes blant annet en ny katamaran i trafikk på linjen Kristiansand-Hirtshals, og vi vil seile ytterligere to rundturer på Sandefjord-Strömstad-linjen hver dag fra 2020. Dette er spennende tider for Fjord Line, sier Ternblom.

Rickard Ternblom, konsernsjef i Fjord Line, tlf.: +47 952 09 388

Fjord Line ble grunnlagt i 1993 og er i dag Norges nest største fergerederi i internasjonal passasjer- og godstrafikk mellom Norge, Sverige og Danmark med en markedsandel på 20%. Selskapet har fire skip, opererer på fem fergeruter, sysselsetter rundt 700 årsverk og transporterte i 2017 i overkant av 1,3 millioner passasjerer og 65 000 fraktenheter.

Publisert: 28. juni 2018 08:33