– Dåpen av Fjord FSTR markerer en viktig milepæl i Fjord Lines historie. Vi vil nå kunne tilby et helt nytt og mer miljøvennlig skip til alle våre gjester samtidig som vi øker kapasiteten og dermed gjør tilbudet tilgjengelig for enda flere. Sjøveien til Danmark har aldri vært kortere, sier Brian Thorsted Hansen, Konsernsjef i Fjord Line.

Treffsikker gudmor

De som ønsker å bli tidlig kjent med det nye skipet, og som ønsker å ta del i en viktig utvikling for hele regionen, er velkommen til digital skipsdåp. Dåpen sendes direkte på Fjord Line sine Facebook sider og vil inneholde intervjuer, blant annet med Marte Olsbu Røiseland og konsernsjefen. Utover dette vil programmet bestå av tradisjonell skipsdåp med flaskeknusing mot skroget og en digital omvisning i skipet.

– Det er selvsagt ingen skipsdåp uten gudmor, og vi er svært glade for at vår egen lokalhelt Marte Olsbu Røiseland blir gudmoren til Fjord FSTR. Marte eksemplifiserer på mange måter det nye fartøyet vårt: Hun har tilhørighet til Sørlandet, holder god fart og i likhet med overfarten til Hirtshals, byr hun på mye spenning. Det er selvfølgelig også viktig å trekke frem at hun er et ypperlig forbilde for både unge og voksne, sier Thorsted Hansen.

For skiskytteren handler det også om bærekraft.

– Jeg er stolt over å være gudmoren til Fjord FSTR og ser frem til å følge henne i årene som kommer. Fjord FSTR er ikke bare en hyggelig nyhet for de reisende, men også en nyhet med betydning for miljøet. Varmere klima utfordrer vilkårene til vintersporten, og det gjør meg derfor ekstra glad at gudbarnet mitt er med på å redusere CO2-avtrykket sammenlignet med forgjengeren, sier Marte Olsbu Røiseland.

En åpning i takt med koronarestriksjoner

Fjord FSTR er en hypermoderne katamaran som tar 1200 passasjerer, har tre serveringssteder og plass til 404 biler. Overfarten blir på 2 timer og 15 minutter. Ettersom stadig flere nordmenn bruker elektriske biler, er det også installert el-ladesystemer om bord. Økt komfort, større taxfree-butikk og eget barneområde er også en del av det oppgraderte tilbudet. Med Fjord FSTR kan dessuten Fjord Line nå frakte tungtransport mellom Kristiansand og Hirtshals

– Nå venter vi kun på at smittesituasjonen tillater gjestene å reise uten å måtte gå i karantene. De som nå kjenner på savnet etter gode opplevelser på sjøen kan glede seg over at vi starter opp så fort det lar seg gjøre. Vi deler spenningen som gjestene våre kjenner på i forbindelse med lettelse i restriksjoner og utenlandsreiser. Vi gleder oss til å kunne tilrettelegge for mange fine ferieminner om ikke alt for lenge, sier Thorsted Hansen.

Dåpen kan følges digitalt fredag 4. juni klokken 15.30 – https://go.fjordline.com/FjordFSTR_daap

Fakta om katamaranen

Motorkapasitet: 51.495 hk
Antall knop: 37
Lengde: 109 meter
Bredde: 30,5 meter
Maks passasjerer: 1 200
Maks antall biler: 404
Overfartstid: 2 timer og 15 minutter

Kontakt: Brian Thorsted Hansen
Telefon: + 45 20 35 13 39

Fjord Line ble grunnlagt i 1993 og er i dag Norges nest største fergerederi i internasjonal passasjer- og godstrafikk mellom Norge, Sverige og Danmark med en markedsandel på 21 prosent. Selskapet har fire skip, opererer på fem fergeruter, sysselsetter rundt 700 årsverk og transporterer årlig i over 1,5 millioner passasjerer. I tillegg til passasjertrafikk tilbyr selskapet også frakt av nyttekjøretøy og gods.

Publisert: 03. juni 2021 12:07