– Dette er fantastisk for oss som jobber i og for Fjord Line hver eneste dag, men enda viktigere; det viser at gjestene setter pris på produktet vi tilbyr, sier konsernsjef Rickard Ternblom.

Økning på samtlige linjer

Sammen med resten av de om lag 700 ansatte i selskapet kan han koste på seg et bredt glis etter fjoråret. Rutene Bergen-Hirtshals (386.400 passasjerer), Langesund-Hirtshals (272.600), Sandefjord-Strømstad (458.900) og Stavanger-Bergen-Stavanger (59.000) slo alle nye passasjerrekorder. I tillegg noterte Kristiansand-Hirtshals seg for i alt 209.800 gjester, en økning på rundt 4.000 passasjerer sammenlignet med 2017.

Størst vekst i 2018 hadde innenriksruten Stavanger-Bergen-Stavanger, med 24% økning i antall passasjerer sammenlignet med 2017. Sandefjord-Strømstad økte også betydelig – fra 394.200 gjester i 2017 til 458.900 i 2018. Det tilsvarer en vekst på 16 prosent.

Totalt fraktet rederiet 1.386.700 passasjerer i 2018, 8% flere enn i 2017.

­­­– Passasjertall er en særdeles viktig indikator for alle oss som driver i reiselivsbransjen. Vi jobber knallhardt med å tilpasse produktene våre til det markedet etterspør, og vi er definitivt på rett vei, sier Ternblom.

Store planer for 2019

I 2019 fokuserer rederiet blant annet på å styrke om bord-produktet på søsterskipene MS Bergensfjord og MS Stavangerfjord, som daglig seiler på linjen Bergen-Stavanger-Hirtshals-Langesund. I tillegg er byggingen av en ny og moderne hurtiggående katamaran mellom Kristiansand og Hirtshals i god gang.  Forventningen er at 2019 skal bli enda bedre enn fjoråret.

– Det er selvfølgelig tidlig å si, men vi merker allerede nå at responsen fra markedet er god. Vi seiler i medvind og forventer at 2019 blir et nytt rekordår, sier konsernsjef Rickard Ternblom i Fjord Line.

Publisert: 01. februar 2019 10:15