MS Stavangerfjord i godt driv ut fra Bergen tidlig i januar 2018. Foto: Erik Ask

Det betyr at Fjord Lines nye IT-løsning skal baseres på private og offentlige skytjenester i ulike kombinasjoner etter behov.

 – Fergeselskapets nye partner er innovativ og skal sørge for å utvikle gode og smarte IT-løsninger ombord, sier Chief Digital Officer i Fjord Line AS, Roald Rossnes, og legger til:

 – Fjord Line er et ungt fergeselskap som har vokst mye de siste årene ved å introdusere nye moderne skip til flåten vår, utvide rutetilbudet og gi gjester og fraktkunder eksepsjonell service og verdi for pengene. Nå ønsker vi å bedre den digitale opplevelsen ombord for våre passasjerer, og samarbeidet med Atea blir viktig i dette arbeidet.

Fjord Line satser også stort på digitalisering internt og holder i skrivende stund på med å bygge opp en egen Digital Development-avdeling. Avdelingen skal bestå av utviklere, testere, Azure-ressurser og ansatte med analysekompetanse.

Det nye samarbeidet med Atea skal sørge for å redusere både kostnader og kompleksitet i IT-strukturen til Fjord Line ASI tillegg vil også gjestenes reiseopplevelse blir bedre hvis selskapet har et mer fleksibelt system som kan utvikle nye tjenester raskere.

Atea ble valgt i sterk konkurranse med andre leverandører. Utslagsgivende for valget var forståelsen av Fjord Line som selskap, og hva vi ønsker å få til på den digitale fronten i årene som kommer. Fjord Lines nye IT-løsning vil basere seg på utstrakt bruk av public skytjenester fra Microsoft. Kombinasjonen av dette og den lokale kompetansen til Atea og tilstedeværelsen ved alle Fjord Lines kontorer og havner, ble avgjørende for valget, forteller Rossnes.

Ny og moderne infrastruktur skal installeres på samtlige skip i fergeselskapets flåte. Det betyr strøken driftsstabilitet og skalerbarhet på samtlige skip. Den jobben gjøres av Atea. Michael Jacobs, administrerende direktør i Atea, sier avtalen henger høyt:

– Dette er en viktig avtale for Atea. Med Norges langstrakte kystlinje er fergereiser hverdag for mange – og selv i en tradisjonsrik bransje skjer det store endringer. Som Fjord Lines IT- og innovasjonspartner vil vi sette våre folk på dekk for å lose Fjord Line inn i fremtiden.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Roald Rossnes, Chief Digital Officer (CDOi Fjord Line AS, mobil (+47) 479 18 043

Michael Jacobs, administrerende direktør i Atea Norge, mobil (+47) 908 28 216

Om Fjord Line AS:

Fjord Line ble grunnlagt i 1993 og er i dag Norges nest største fergerederi i internasjonal passasjer- og godstrafikk mellom Norge, Sverige og Danmark med en markedsandel på 21%. Selskapet har fire skip, opererer på fem fergeruter, sysselsetter rundt 700 årsverk og transporterer årlig i underkant av 1,4 millioner passasjerer. I tillegg til passasjertrafikk tilbyr selskapet også frakt av nyttekjøretøy og gods.

www.fjordline.com

Om Atea Norge (Atea AS):

Atea er Norges ledende og mest sertifiserte IT-leverandør, og har bredde- og spisskompetanse innenfor alle deler av IT-infrastrukturmarkedet. Vi er 1650 ansatte og har kontorer i 25 byer fordelt over hele Norge. Atea-konsernet er Norden og Baltikums største, samt Europas nest største leverandør av IT-infrastruktur. Selskapet er notert på Oslo Børs og omsatte for omtrent NOK 35 milliarder i 2018.

www.atea.no

Publisert: 15. oktober 2019 10:39