MS Bergensfjord startet sine seilinger 9. mars 2014.

Økt etterspørsel har medført sprengt kapasitet i høysesong og helger. Med dette som bakteppe har fergerederiet bestemt seg for å bygge ut lugarkapasiteten på de to miljøvennlige cruisefergene, som trafikkerer ruten mellom Bergen-Stavanger-Hirtshals-Langesund.

Utvider med 20 prosent

Kapasitetsutvidelsen er på over 20 prosent, noe som medfører at antall lugarer på hvert skip utvides med et sekstitalls lugarer. Lugarene plasseres forut på skipenes 10. dekk, mange av dem i oppgraderte kategorier og med vinduer med panoramautsikt. Samtidig utvides skipenes bufferestauranter med cirka 125 plasser.

Det første skipet blir oppgradert i november/desember 2017, mens det andre bygges om i januar/februar 2018.

– Vi gleder oss til å kunne tilby våre gjester nye miljøer om bord med flere lugaralternativer. Investeringen bygger opp under vår sterke tro på vestlandsmarkedet og en oppgang i antall reisende, sier konsernsjef Rickard Ternblom i Fjord Line.

Skipene ble bygget av Bergen Group Fosen – MS Stavangerfjord har vært i drift siden medio 2013 mens Bergensfjord har vært i drift siden mars 2014. Det er Fosen Yard som har fått jobben med å ta fatt på den omfattende utvidelsen.

I tredje kvartal kunne Fjord Line vise til en omsetningsvekst på 29 prosent og en firedobling av overskuddet mot samme periode i fjor. Fjord Line seiler mot et rekordår takket være flere passasjerer, høyere omsetning per passasjer og en kostnadseffektiv drift.

– Vi er godt fornøyd med tredje kvartal og resultatene så langt i år. Alle de tre rutene gjør det bedre og stadig flere setter pris på å reise med den yngste og mest moderne flåten innen cruisefergesegmentet i Europa, sier Rickard Ternblom.

Fakta om skipene

MS Stavangerfjord

• Satt i trafikk i juli 2013
  • Bygd av Bergen Group Fosen AS
  • Kapasitet: 1500 passasjerer
  • 306 lugarer, 600 biler

MS Bergensfjord

• Satt i trafikk mars 2014
  • Bygd av Bergen Group Fosen AS
  • Kapasitet: 1500 passasjerer
  • 306 lugarer, 600 biler

Konsernsjef Rickard Ternblom, mob +47 95209388

Fakta om Fjord Line

Fjord Line er et moderne rederi som tilbyr trygg og behagelig sjøtransport mellom Norge, Danmark og Sverige. Rederiet er i kraftig vekst som følge av nye skip og et utvidet tilbud til passasjerer og godstransportører.

I tillegg til passasjertrafikk har Fjord Line god kapasitet på frakt av alle typer nyttekjøretøy og gods, som håndteres av rederiets cargoavdelinger i Norge og Danmark.

Fjord Line ble startet i 1993 og har i dag om lag 750 ansatte. Av dem arbeider 300 i landorganisasjonene i Bergen, Stavanger, Egersund, Langesund, Kristiansand, Sandefjord, Strømstad og Hirtshals, mens 450 er sjøansatte på helårsbasis. Bemanningen øker med om lag 150 medarbeidere i sommerhalvåret.

Den første av Fjord Lines to nye cruiseferger, MS Stavangerfjord, ble satt i drift i juli 2013. Søsterskipet MS Bergensfjord hadde sin første seiling i mars 2014. Med daglige avganger året rundt trafikkerer skipene linjene mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals og mellom Hirtshals og Langesund.

En ny linje mellom Sandefjord og Strømstad ble åpnet 20. juni 2014. På denne strekningen gjør en modernisert MS Oslofjord to rundturer hver dag hele året.

I sommerhalvåret går også den hurtiggående katamaranen HSC Fjord Cat på ekspresslinje mellom Kristiansand og Hirtshals.

Publisert: 30. november 2016 16:00