– Dette viser at den politiske beslutningen om å åpne opp for passasjer- og godstransport i 2016, var både framsynt og en god miljøgjerning, sier konsernsjef Rickard Ternblom i Fjord Line.

Forventer ytterligere vekst

Da regjeringen åpnet opp for innenrikstrafikk på ruten i 2016, var intensjonen å flytte mest mulig personbil- og godstrafikk fra vei til sjø. To år senere ser strategien ut til å ha vært vellykket: Fjord Lines to LNG-drevne cruiseferger MS Stavangerfjord og MS Bergensfjord fraktet i alt 15.000 personbiler og 6.000 fraktenheter i løpet av 2018.

– Alle piler peker klart oppover fra 2016 og 2017. Vi er godt fornøyd med utviklingen og forventer fortsatt vekst på innenriksruten. Våre LNG-drevne ferger er det klart mest miljøvennlige alternativet sammenlignet med fly, buss og biler, som gir en høyere miljøbelastning per passasjerkilometer. Fartøyene våre har siden 2013 og 2014 trafikkert daglig mellom Bergen og Stavanger på vei til og fra Hirtshals og Langesund. Sett ut fra et miljøperspektiv er det sunn fornuft at også innenriksreisende har anledning til å seile med oss på Vestlandet, sier Ternblom.

– Reisen er også en unik mulighet til å kombinere arbeid og avkobling. Om bord får man dessuten mulighet til å nyte et godt måltid i kombinasjon med fantastisk sjøutsikt, sier Ternblom.

De to søsterskipene, som til daglig trafikkerer på ruten Bergen-Stavanger-Hirtshals-Langesund, oppgraderes for øvrig denne vinteren med nye restaurantopplevelser, butikker og lekemuligheter for barn.

Har lansert klippekort

Reisetiden er 5 timer og 30 minutter – omtrent samme tidsbruk som med buss eller bil. Blant de mest trofaste gjestene finner man faste pendlere og langtransportsjåfører. Utenlandske turister har også omfavnet tilbudet, som foregår i smult farvann i spektakulære naturomgivelser.

– Gjestemiksen er variert, men mange av våre passasjerer reiser flere ganger i året. Derfor har vi nylig lansert et klippekort på strekningen, hvor man får mulighet til å reise 4 ganger for prisen av 3 – med eller uten bil, forteller Ternblom.

I januar 2015 tok Rickard Ternblom over som Fjord Lines nye konsernsjef.
Konsernsjef Rickard Ternblom i Fjord Line.

Fire passasjerrekorder i 2018

Rederiet kan for øvrig se tilbake på et rekordår med sterk passasjervekst i både Vest-Norge og Øst-Norge. Rutene Bergen-Hirtshals (386.400 passasjerer), Langesund-Hirtshals (272.600), Sandefjord-Strømstad (458.900) og Stavanger-Bergen-Stavanger (59.000) slo alle nye passasjerrekorder. I tillegg noterte Kristiansand-Hirtshals seg for i alt 209.800 gjester, en økning på rundt 4.000 passasjerer sammenlignet med 2017.

Rickard Ternblom, konsernsjef i Fjord Line, tlf.: +47 952 09 388

Fjord Line ble grunnlagt i 1993 og er i dag Norges nest største fergerederi i internasjonal passasjer- og godstrafikk mellom Norge, Sverige og Danmark med en markedsandel på 20%. Selskapet har fire skip, opererer på fem fergeruter, sysselsetter rundt 700 årsverk og transporterer årlig i overkant av 1,3 millioner passasjerer. I tillegg til passasjertrafikk tilbyr selskapet også frakt av nyttekjøretøy og gods.

Publisert: 30. januar 2019 12:19