– 2019 var et rekordår for os både i omsætning og resultat. At vi allerede nu har sikret driften gennem denne krise viser at ejere, banker, långivere og andre leverandører samt samarbejdspartnere har stor tro på vores forretningsmodel og vores ambitiøse mål for fremtiden, siger Rickard Ternblom, CEO i Fjord Line.

Finansieringen

Effekten af statens kontantstøtte, ejer kapital, afdragsudsættelser og renteakkumulering er beregnet til over 700 millioner i positiv kontantstrøm for 2020.

– Vi er en sæsonvirksomhed, som tjener vores penge i sommerhalvåret. I år vil trafikken mellem Norge, Danmark og Sverige være meget begrænset, selv om vi håber at landegrænserne åbner og at vi får noget rejseaktivitet når vi kommer ind i juni. Uanset vil vi komme igennem 2020 og være klar til et mere normalt år i 2021. Vi er nu på tryggere grund, siger Ternblom.

Det har vært en krævende proces

– Der er mange elementer, som hænger sammen, når man går ind i en sådan refinansiering proces. Ingenting er på plads før alt er på plads og det har været en god, traditionel norsk arbejdsånd, som har bragte os helt i mål. Vi er en af de første store rejselivsvirksomheder i Norge, som har fuldført en sådan proces. Det er vi lidt stolte af. Det viser at tilliden til ejerne og selskabet er god, og det lover godt for vores videre planer, siger Ternblom.

Fjord Line roser myndighederne.

– Politikerne og de statslige myndigheder, har været tilgængelige og lyttende til vores indspil. udgiftsstøtteordningen har været og er vigtig for os. Vi repræsenterer en branche, som bidrager til at øge Norges handel med udlandet, og er dermed en vigtig del af norsk transport struktur. Det tror jeg mange i endnu større grad har fået øjnene op for nu. Vi er tilfredse med myndighedernes vilje og evne til at handle, siger Ternblom.

De ansatte har været vigtige.

– Vi har mere end halveret udgifterne. De ansatte har gjort og gør en fantastisk indsats, og bestyrelsen og ledelsen har i tillæg bidraget med frivillig lønnedgang. Alle vores leverandører har også været forstående og konstruktive. Denne krise er ikke over, og effekterne vil vare længe, men vi har nu fået den arbejdsro vi behøver for at se fremover, siger Rickard Ternblom i Fjord Line.

Fjord Line havde i 2019 1,5 millioner passagerer, en omsætning på 1 613 MNOK med et driftsresultat før afskrivning (EBITDA) på 425 MNOK

Offentliggjort: 04. maj 2020 13:31