Fjord Lines nybyggede stolthed tager nu over efter HSC Fjord Cat. Katamaranen tager 1200 passagerer, har tre serveringssteder og et lavere CO2-udslip end traditionelle færger. På søndag ankommer skibet til Hirtshals og er klar til at byde rejseglade passagerer velkommen.

• Selv i denne meget vanskelige tid for rejsebranchen, fortsætter vi med at investere i bedre kundeoplevelser og mere bæredygtig transport for både passagerer og gods. Nu glæder vi os til at vise den nye katamaran frem til vores lokale gæster, så snart de forskellige landes myndigheder åbner op for muligheden, siger Brian Thorsted Hansen, Koncernchef i Fjord Line.

Bedre komfort til gæster

Fjord FSTR skal sejle på strækningen mellem Hirtshals og Kristiansand og fordobler dermed kapaciteten på den hurtigste søvej mellem Danmark og Norge. Den nye katamaran bruger kun lidt over 2 timer på overfarten. Oplevelsen om bord er også væsentlig forbedret, fra hvad man kender fra traditionelle katamaranfærger og tidligere færger på ruten.

• Fjord FSTR tager dobbelt så mange passagerer som Fjord Cat og er udstyret med to bildæk, som rummer i alt 404 biler. Den er udrustet med El ladestationer og Fjord Line er det første norske passagerrederi, som tilbyder dette. Om bord kan passagererne vælge mellem tre forskellige serveringssteder, eget børneområde og en større taxfree-butik, fortæller Thorsted Hansen.

Fjord Lines nye hurtiggående katamaran, som også har mulighed for at fragte lastbiler, vil sørge for 32 procent reduktion i CO2-udslip per passagerkilometer sammenlignet med tidligere.

• Skibet er bygget med flere innovative funktioner, som forbedrer både sejlfærdighederne og gæsternes komfort om bord. Katamaranen er også udstyret med en ny og optimeret skrogform, som minimerer brændstofforbruget og giver en roligere overfart, når hun sejler over Skagerrak, siger Brian Thorsted Hansen i Fjord Line.

Fjord FSTR ankommer søndag d. 11. april til Hirtshals og vil sættes i rutefart, når myndighederne åbner for dette.

Fakta om katamaranen

Motorkapacitet: 51.495 hk
Antal knop: 37
Længde: 109 meter
Bredde: 30,5 meter
Maks passagerer: 1 200
Maks antal biler: 404
Overfartstid: 2 timer og 15 minutter

Kontakt: Brian Thorsted Hansen

Fjord Line blev grundlagt i 1993 og er i dag Norges næststørste færgerederi i international passager- og godstrafik mellem Norge, Sverige og Danmark med en markedsandel på 21%. Selskabet har fire skibe, opererer på fem færgeruter, beskæftiger omkring 700 årsværk og transporterer årligt over 1.4 millioner passagerer. I tillæg til passagertrafikken tilbyder selskabet også fragt af erhvervskøretøjer og gods. Oplysningerne gælder for virksomheden inden pandemien.

Offentliggjort: 09. april 2021 15:38