Det vil også indebære opsigelser og permitteringer af ansatte.

– 2019 var et rekordår for os både når det gælder omsætning og resultat, og vi var meget optimistiske for 2020. Desværre vendte alt med Covid-19. Bookingerne er nu kun en brøkdel af det vi normalt har på dette tidspunkt. Nu forbereder vi os på, at det kan tage lang tid før vi er tilbage til normal drift, siger Rickard Ternblom, CEO i Fjord Line.

Sikret likviditet

Effekten af tiltagene som blev gjort før sommeren med kontantstøtte, refinansiering, intern omstilling og ejer kapital, er beregnet til 700 millioner kroner i positiv kontantstrøm for 2020, og sikrer driften gennem dette år. Selskabet mener det viser at ejerne, banker, långivere og andre leverandører og samarbejdspartnere har stor tro på forretningsmodellen og de langsigtede målsætninger.

– Vi har sikret vores likviditet, men vi ser at det vil tage tid at nærme os normal drift igen. Sommeren har vært god, men nu går vi ind i en efterår- og vintersæson med naturligt begrænset trafik som bliver yderligere udfordret af myndighedernes råd om ikke at rejse. Dermed er det helt nødvendig med nye tiltag for at opretholde en vigtig transportåre til og fra kontinentet knyttet til fragt af gods og passagerer, siger Ternblom.

Kraftig effektivisering af driften.

– Vi har de sidste år brugt væsentlige ressourcer på effektivisering og automatisering i alle deler af vores virksomhed. Dette vil vi fokusere yderligere på og forventes at give betydelige besparelser. Det er dog meget vanskeligt at forudse længen på krisen, noget som kræver at vi sætter i gang yderligere tiltag. Selv med myndighedernes udvidede permitteringsregler, kompensationsordninger og lånegarantiordning, kommer vi ikke udenom at de ansatte vil blive berørte. Op mod 200 personer vil blive permitteret eller opsagt. Udgiftsreduktioner er det eneste som hjælper når indtægterne falder så dramatisk som det vi har oplevet de sidste måneder, siger Ternblom.

Tro på fremtiden

– Alle i Fjord Line har bidraget i denne vanskelige tid. Jeg er ydmyg overfor den indsats, som vores ansatte har givet under meget specielle omstændigheder. Denne krise er ikke ovre, og ingen ved hvor længe effekterne vil vare. For at sikre arbejdspladser og komme styrket ud af krisen, er det helt afgørende at reducere vores omkostninger til et minimum.

Vores fremtidsudsigter er lyse og takket være den omfattende indsats og refinansierings proces i foråret, står Fjord Line stabilt og er klar til at tage imod vores gæster når pandemien på et tidspunkt slipper sit tag, afslutter Rickard Ternblom.

CEO Rickard Ternblom

Fjord Line blev grundlagt i 1993 og er i dag Norges næst største færgerederi i international passager- og godstrafik mellem Norge, Sverige og Danmark med en markedsandel på 22 procent. Selskabet har fire skibe, opererer på fem færgeruter, beskæftiger omkring 700 årsværk og transporterer årlig over 1,5 millioner passagerer. I tillæg til passagertrafik tilbyder selskabet også fragt af nyttekøretøj og gods.

Offentliggjort: 15. september 2020 09:17