MS Bergensfjord. Foto.

Efter to år med pandemi og myndighedspålagte rejserestriktioner har Fjord Line indtægtsmæssigt haft selskabets bedste højsæson i 2022. Desværre medfører stigende brændstofomkostninger til LNG (Liquified Natural Gas) en resultatmæssig situation for Fjord Line, som ikke er bæredygtig.

Energikrisen, forårsaget af Ruslands invasion af Ukraine, har medført ekstraordinære høje og meget svingende priser på LNG. En prisudvikling som har været langt højere end for traditionelle og mindre bæredygtige energikilder, der anvendes til skibsdrift. Fjord Line modtager desuden ingen offentlig energistøtte i forbindelse med energikrisen. Det betyder, at brændstofomkostningerne for Fjord Lines to skibe, der opereres med LNG, har haft en drastisk stigning langt over et økonomisk bæredygtigt niveau.

Siden starten af efteråret, er afgangene med LNG-skibene fra Vestlandet i Norge, Danmark og Langesund i Norge reduceret og sejltiden er forlænget. Det er naturligvis ikke den måde, vi ønsker at operere vores ruter på eller det kundetilbud, som Fjord Line ønsker at tilbyde vores kunder, men vi har været nødt til at tilpasse vores forretning som konsekvens af de ekstraordinære høje energipriser særligt på LNG. Fjord Line har igennem længere tid arbejde intenst på at vurdere alternative og langsigtede løsninger, for at kunne opretholde vores normale kundetilbud på ruten mellem Vestlandet og Danmark samt ruten mellem Langesund og Hirtshals. Fjord Line har derfor besluttet at udskifte single-fuel LNG-motorerne på de to LNG-skibe, MS Stavangerfjord og MS Bergensfjord, med dual-fuel LNG/MGO-motorer i løbet af foråret 2023.

Ombygningen medfører, at skibene, i tillæg til LNG, kan sejle på MGO (Marine Gas Oil), hvilket vil sikre en økonomisk bæredygtig drift, indtil LNG-priserne er tilbage på et normaliseret niveau. Fjord Line er pionerer indenfor LNG-skibsdrift og vores prisbelønnede LNG-skibe havde den mest innovative og miljøvenlige brændstofløsning, da de blev søsat i 2013 og 2014. Det er vemodigt at være nødsaget til at gennemføre en ombygning, for også at kunne sejle på MGO, selvom Marine Gas Oil har betydelig lavere svovludslip end traditionelt brændstof som HFO (Heavy Fuel Oil). Ombygningen er dog helt nødvending for at kunne opretholde vores kundetilbud, sikre arbejdspladser og sikre Fjord Lines fortsatte udvikling, siger CEO, Brian Thorsted Hansen.

Ombygning af LNG-skibene

Ombygningen af MS Stavangerfjord påbegyndes i januar 2023 og vil være afsluttet ultimo maj 2023. MS Bergensfjord bygges om i perioden februar til medio juni 2023. Ruterne som vil blive påvirket af ombygningerne er: Bergen – Stavanger – Hirtshals, og Hirtshals – Langesund. Fjord Lines øvrige ruter på Sandefjord – Strömstad og Kristiansand – Hirtshals bliver ikke påvirket af ændringerne og sejler som normalt.

Skibene bliver ombygget på Fosen Yard og motorerne leveres af Wärtsilä.

Fjord Line har i forbindelse med ombygningen og den pågående energikrise gennemført en refinansiering, hvor ejere og lånegivere sammen sikrer, at Fjord Line kan bygge videre på sin stærke position.

Gennem COVID-19 pandemien og energikrisen har ejerne sammen bidraget med 500 millioner norske kroner, i form af ny egenkapital, til selskabet.

Beklager konsekvenserne for vores kunder

Ombygningsplanen medfører desværre, at vi, i perioden 8. februar til 25. maj 2023, ikke vil kunne opretholde vores kundetilbud på ruterne Bergen – Stavanger – Hirtshals, og Hirtshals – Langesund. Vi beklager meget overfor vores privat- og firma-/fragtkunder, som bliver berørt af ændringer, og som er vant til at benytte Fjord Line på disse vigtige færgeforbindelser mellem Norge og kontinentet, siger Brian Thorsted Hansen.

Kunder der har booket med Fjord Line, og som er påvirket af ændringer, vil få deres rejse/transport refunderet, eller de kan vælge at blive ombooket, eller få en voucher.

I ombygningsperioden vil vi investere i Fjord Lines medarbejdere gennem fortsat kompetenceudvikling, for at bygge videre på vores stærke fundament og udvikling, og vi glæder os til at byde kunderne velkommen tilbage på de berørte ruter, når ombygningerne er gennemført.

Fjord Line har ført an i den grønne omstilling, og er det eneste norske rederi, som transporterer passagerer og gods internationalt på to skibe, der er drevet af flydende naturgas. Dette giver op til 25% CO2-besparelse og en kraftig reduktion i udslippet af svovl- og nitrogenoxider. Det er vi stolte over, og vores ambitioner om at være markedsledende i den grønne omstilling er uforandret, og det vil vi fortsat arbejde for.

Kontakt: CEO, Brian Thorsted Hansen
Telefon: +45 20 35 13 39