Denne linje henvender sig til et passagermix der består af op til 90% nordmænd og dette handler om at tilpasse sig signalerne fra det lokale marked. ”Vi er utrolig glade og taknemmelige for besætningen, og vi håber at finde gode løsninger til dem sammen med fagforeningerne hvis vi gennemfører ændringerne”, siger Rickard Ternblom, CEO i Fjord Line.

MS Oslofjord tidligere MS Bergen, har sejlet næsten uafbrudt for virksomheden siden skibet blev bygget i 1993. Først under norsk flag, siden under dansk flag, og der er nu planlagt et skifte tilbage til det norske flag igen. Siden 20. juni 2014 da linjen Sandefjord-Strømstad blev startet, har MS Oslofjord serviceret linjen, dog først efter at have gennemgået en større ombygning.

Efter bestyrelsens beslutning, har virksomheden nu en intention om at skifte flag fra det danske DIS-register til det norske NOR-register. ”Denne ændring som vi overvejer, skyldes at denne linje henvender sig til et passagermix der består af op til 90% nordmænd”, forklarer Rickard Ternblom. I tillæg har det å sejle under NOR flag vist sig mere og mere interessant igennem de senere år.

Modtagelsen i markedet har været fantastisk, og i 2018 nåede passagertallet 459.000, hvilket var et ”all time high” resultat. ”Vi har kun kunne opnå et sådanne resultat ved at have gode og stærke tilbud til vores gæster, og ikke mindst ved hjælp af den fantastiske service, som vores personale yder dagligt. Det gør hele forskellen”, siger Rickard Ternblom og tilføjer ”vi tror, at vi kan opnå en endnu stærkere markedsposition i det lokale marked med dette skridt”.

”Yderligere analyser er nu nødvendige for at fastslå, om vores intentioner, som vi ser dem i dag skulle resultere i en endelig beslutning”, siger Rickard Ternblom.

For nuværende omhandler denne beslutning kun MS Oslofjord på ruten Sandefjord-Strømstad og resten af flåden fortsætter under DIS registret.

Kontakt: Rickard Ternblom

Fjord Line blev grundlagt i 1993 og er i dag Norges næststørste færgerederi i international passager- og godstrafik mellem Norge, Sverige og Danmark med en markedsandel på 21%. Selskabet har fire skibe, opererer på fem færgeruter, beskæftiger omkring 700 årsværk og transporterer årligt over 1.4 millioner passagerer. I tillæg til passagertrafikken tilbyder selskabet også fragt af erhvervskøretøjer og gods.

Offentliggjort: 26. marts 2020 14:43